16. februar 2016

Kongeørn i Meådalen







Lørdag 13. februar var jeg for andre gang i fotoskjulet til Svein Wik i Meådalen. Det kom ingen ørn om formiddagen, men omtrent kl 15:30 kom det en voksen kongeørn. Den satte seg først i en furu i lia over plassen og observerte åtet (en rødrev og et rådyr). Etter noen minutter kom den ned på åtet.

Den spiste på reven i omtrent en halv time før den fløy avsted. Det var noe som hadde skremt opp fuglen og ørnen kom ikke tilbake.

Det var overskyet og det snødde lett. Bakgrunn ble derfor meget fin og jeg er meget fornøyd med mine bilder av kongeørn.

Alle bilder er tatt med et 300 mm objektiv.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Du fikk noen fine bilder av ørna. jeg var der i fjor og hadde den samme opplevelsen. Jeg satt fra kl 06 til 13,45 før ørna kom. Den satt i ca 1/2 time før den fløy og satte seg i ei furu nedenfor åte. Der satt den og ropte til 2 mindre ørner som fløy over. Det ble ikke noe besøk av de 2 andre alle 3 fløy videre ned i dalen. For øvrig fine skjul og fin plass å fotografere. Stig Meådal har et fint produkt med hytte og skjul.
    Thor-Aksel.

    SvarSlett