18. januar 2013

Fossekall i Vikelva








Vinteren har nok en gang tatt grep og gjennom mange dager i januar har det vært temperaturer langt under null.  Det har bl.a. ført til at Vikelva stort sett er dekt med is, men et par plasser er det en åpen råk i isen hvor fossekallen flittig leter etter mat.

Da er det enkelt å få tatt bilder av denne relativt sky fuglen. Det enste problemet i dag var var lyset. Det var overskyet og jeg måtte bruke relativt lang lukkertid og høy ISO-verdi. Fikk likevel mange gode bilder.

Fossekallen har alltid fasinert meg. Den kan godt begynne å synge midt på vinteren selv om det er flere kuldegrader. Et par fossekall holder til i Vikelva. Den ene er meget sky og vanskelig å komme inn på, men den andre tar ikke særlig notis av meg. Tar jeg meg litt tid kommer jeg ganske nærme fuglen uten at den flyr unna.

Kulda vil fortsette noen dager og sjansen til å få tatt flere bilder er tilstede ut over vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar