19. juli 2012

Grått og trist vær i nesten hele juli måned

Jeg har lenge drømt om å få tatt bilder av gråhegre. Jeg har satt opp et kamuflasjetelt ved et tjern og på en av turene en grå og regntung dag, kom det omsider en gråhegre. Tjønna ligger på Fosen i Nord-Trøndelag og det ser ut som om at det er godt med småfisk i tjønna da det hopper småfisk hele tiden. Det er 1 eller 2 hegrer som frekventerer denne fiskeplassen, men jeg har ikke klart få finne et mønster når det gjelder frekvensen av besøk.

Lyset var ikke det beste, men jeg fikk da i hvert fall tatt noen bilder av denne sky fuglen. Den er så og si umulig å komme innpå uten en eller annen form for kamuflasje.


Gråhegre finnes i hele Sør-Norge og da helst langs kysten. Den finnes nordover til Helgeland. Det er trolig mellom 5 000 - 6 000 par gråhegre i Norge.


Slik det ser ut nå, kommer det til å regne eller å bli grått, kaldt og overskyet også de neste ukene framover :-(

Bildene er tatt med 300 objektiv på stativ. ISO ble satt til 600.

Det er lite aktivitet på dette stedet som jeg besøkte noen ganger i løpet av juli måned. Det eneste av interesse var en trane som gikk i bakkant av tjønna. Lyset er heller ikke det beste denne gangen. Bildet er tatt med 2x konverter på et 300 mm objektiv med ISO 600. Tranen vise seg fra tidlig på morgene og kun en kort tid før den forsvant inn i vegetasjonen.


Trane ser ut til mer og mer til å bli en vanlig fugl i Nord-Trøndelag. På en dag i slutten av juli så jeg i alt  7 individer spredt rundt om på ulike lokasjoner. Har aldri tidligere sett så mange traner på en dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar