8. juli 2011

Svømmesnipe på Varanger-halvøya


Jeg var i Finnmark i starten av juli måned. Det var lite sol og sjelden klart vær. Stort sett var det overskyet, litt vind og noe regn. Ikke de beste lysforholdene, men jeg fikk tatt noen bilder av svømmesnipe. I et lite tjern kom jeg over i alt 25 hunner som svømte sammen i enden av tjernet. Hunnen er polygam og lar hannen overta ruging av egg samt å ta seg av ungene. Det var derfor kun hunner som var å se på tjernet.


Fuglene er ikke særlig redd for mennesker og det er derfor lett å komme nært inn på fuglene. Alle bildene er tatt med et 300 mm objektiv sammen med en 1.4 konverter. Skulle gjerne hatt andre lysforhold, men det forble grått og overskyet hver eneste dag. Det eneste positive var at det var lite mygg :-)


Jeg har sett svømmesnipe i Trøndelag ( Orkelsjøen ) flere ganger, men kun 1 eller kanskje 2 eksemplarer. Det var derfor morsom å få sett mange sniper samtidig.


Bildene er tatt like ved Skallelv på Varangerhalvøya, men jeg fant også mange andre lokaliteter med flere svømmesniper. Den største tettheten av svømmesniper skal ifølge Guide til Norges Fugleliv av Bjørn Olav Tveit, finnes i Coskajeaggi. Det er et myrområde innenfor Nesseby som ligger på vestsiden av Vanrangerfjorden. Dit skal jeg neste gang jeg besøker Finnmark.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar