26. juni 2011

Tur til Orkelsjøen i juni

Dette er et sted hvor man lett kan observere mange interessante fuglearter ved vannkanten og i områdene rundt sjøen. Det hekker flere rødnebbterner like ved Orkelsjøen og de ses ofte i østenden av sjøen.


Temmincksnipe finnes også. Dette eksemplaret befant seg i vannkanten like ved veien. Bildet er tatt med bilen som kamuflasje, men jeg fikk ikke tid til å ta av 2x telekonverter på mitt 300 mm objektiv. Skulle helst ha brukt en 1,4x konverter, men den hadde jeg ikke med meg i dag.


Storlom hekker hvert år i Orkelsjøen. Dette bildet er tatt 3. juni. Vetetasjonen skjuler ikke fuglen på reiret, men 3 uker senere var det nesten ikke mulig å få øye på fuglen. Vegetasjonen rundt reiret hadde vokst seg tett og kamuflerte fuglen svært godt. Man måtte kjenne til nøyaktig plassering for å kunne få øye på fuglen. Med en rugetid på ca 29 dager (Haftorn 1971). 


Bildet er tatt med 300 mm og en 2x telekonverter. I tillegg er bildet forstørret noen ganger og kvaliteten er derfor ikke høy, men legger likevel ut bildet. Jeg står på den andre siden av en bukt ( over 100 m mellom meg og fuglen ) og den har ikke fått øye på meg. Har lyst til å ta bilde av storlom, men holder meg for godt til å nærme meg fugl på reir.


Denne lirype hadde et kull kyllinger like i nærheten. Jeg så 3 kyllinger et kort øyeblikk. Fuglen løp engstelig rundt om i terrenge. Etter at jeg fikk tatt noen bilder fjernet jeg meg og fuglen fikk igjen kontakt med sitt avkom.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar