12. juni 2011

Spettmeis med unge(r) i fuglekasse

I slutten av april observerte jeg et par spettmeis som hadde tatt i bruk en av mine fuglekasser tiltenkt spurveugle. Åpningen var delvis tettet igjen med leire. Jeg tror det var like før at de startet med egglegging. Spettmeisa legger 6 - 8 egg i slutten på april som hunnen ruger på i 15 - 18 dager ( i følge Haftorn - 1971 ). Ungenes reirtid er anslått til 22 - 24 døgn.

Jeg besøkte fuglekassen igjen i starten på juni og jeg var litt usikker på om det var aktivitet i fuglekassa. Jeg ble ikke skuffet.  Fuglene hadde unge(r) i kassen som de matet med insekter. Fuglene kom jevnt og trutt med insekt. Ungen(e) stakk ofte hodet ut av åpningen. Jeg fikk tatt mange bilder denne ettermiddagen og her er noen av dem.


 

 

Denne lokaliteten befinner seg på Fosenhalvøya og ligger i et område med mye gammel skog. I tillegg til gran er det også en større forekomst av ops. I flere av trærne har flaggspetten ( jeg har både hørt og sett den flere ganger ut over våren ) laget hull, men jeg har ikke klart å lokalisere reir. Det skal jeg prøve å finne neste år. 

Bildene er tatt med et 300 mm objektiv ( på stativ ) og 2x konverter. Jeg sitter i skjul under et grantre like ved kassen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar