15. februar 2015

Hønsehauk nok en gang










Jeg var for andre gang denne vinteren i et fotoskjul utenfor Levanger for å ta bilder av hønsehauk. Det hadde snødd i løpet av natten og det var et tynt lag med snø, både på bakken og på trærne. Værmeldingen varslet gode lysforhold og det ble som forventet.

Det kom imidlertid ingen hauk om morgenen, men en ung hønsehauk (hun) kom på ettermiddagen. Da var det sol og litt hardt lys, men sola kom bak noen skyer og lysforholdene ble bedre. 

Hauken prøvde flere ganger å ta med seg åte (som var tre høns), men disse var festet til underlaget og fuglen klarte ikke å ta med maten vekk fra ned åpne plassen. Jeg fikk tatt mange bilder av hauken mens den spiser. Etter at den var ferdig med å spise, satte den seg oppe i et tre. Der fikk jeg bl.a. tatt et bilde idet noe snø fyker forbi.

Jeg er spessielt godt fornøyd med det første bildet. Hauken har nettopp ankommet og stirrer ned på 3 høner som ligger på bakken. Den må ha vært meget sulten, for den spiste en hel time på åtet.

1 kommentar:

  1. Fine bilder av Hauken, jeg har matet en Hønsehauk i Malvikmarka siden nyttår har fanget den v.h.a. viltkamera dessverre har den ikke kommet når jeg har vært i skjulet. Håper jeg lykkes i løpet av våren, Thor-Aksel Hagen.

    SvarSlett