31. januar 2016

Gråspett og andre fugler ved Jonsvatnet











Denne søndagen satt jeg i en kamuflasje ved en foring jeg har anlagt ved Jonsvannet. Her finnes de vanlige meisene (kjøttmeis, blåmeis, granmeis og toppmeis) samt trekryper og flaggspett (bilde 5).

I dag fikk jeg en liten overraskelse. Det kom en gråspett på plassen og dette er en ny art for meg. Jeg er ikke helt heldig med lyset på bilde nr. 2 (hode og overkropp er ikke belyst av sola), men er likevel rimelig fornøyd med bildet. Bilde nummer 1 er det beste bildet av gråspetten.

Trekryper (bilde 3 og 4) er ofte innom plassen. Det samme gjelder toppmeis (bilde 9). I tillegg kom det innom en nøttekråke (bilde 8) som var ute etter å få tak i spekk jeg hadde hengt opp. 

Forrige helg var det en hel flokk med minst 10 gråsisik på plassen. I dag var det kun en gråsisik (bilde 6) igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar