11. juli 2013

Horndykker med unge









Jeg var nok en gang i Nord-Trøndelag for å fotografere horndykker. Denne gangen hadde fuglene fått unger på vannet. Enten svømte ungene alene eller sammen med en av foreldrene. Noen ganger ble de minste ungene tatt opp på ryggen til en av foreldrene. Hvis ungen var liten nok, fikk den plass under vingene. På bilde nummer 1 er en liten unge gjemt under vingene da det i løpet av dagen kom en kraftig regnbyge.

Det som imidlertid ga meg noen problemer, var sterk vind. Jeg fotograferte fra en liten flåte og jeg drev alltid vekk fra fuglene. Dette ga noen utfordringer nå og da, men det største problemet var at jeg ikke kom nærme nok. Jeg benyttet et 300 mm objektiv med 1.4x konverter ( brennvidde lik 420 mm ), men det ideelle hadde vært et objektiv med enda større brennvidde. Alle bildene er derfor forstørret opp noe.

Det er vanskelig å komme nærme nok da alle fugler har en "nærgrense". Trikset er da å finne en fugl som lar deg komme nærme nok til at du kan få tatt gode bilder. Enkelte voksne fugler tok raskt til vingene, mens andre var mer "samarbeidsvillige". Ungene er mindre redd og de lot meg komme ganske nærme.

Det manglet ikke på gode motiv og muligheter og jeg skulle ønske at jeg hadde kommet nærmere på bilde 3, 4 og 5.

2 kommentarer:

  1. Så fine bilder. Det var et horndykkerpar på Theisendammen i sommer, og jeg tror de fikk to unger. I dag så jeg en stor unge, som kunne vært horndykker på Theisendammen. ( 06.09) Fascinerende fugl . Vennlig hilsen Liv Merete Tilseth

    SvarSlett
  2. Så fine bilder. Det var et horndykkerpar på Theisendammen i sommer, og jeg tror de fikk to unger. I dag så jeg en stor unge, som kunne vært horndykker på Theisendammen. ( 06.09) Fascinerende fugl . Vennlig hilsen Liv Merete Tilseth

    SvarSlett