12. mai 2013

Horndykker i Nord-Trøndelag






Jeg var søndag 12. mai et sted i Nord-Trøndelag for å ta bilder av horndykker. Jeg lånte flåte med elektrisk påhengsmotor av Terje Kolaas. Det ble en kald og våt fornøyelse. Flåten var ikke helt enkel å manøvrere og det gikk derfor en viss tid før jeg fikk tak på hvordan den skulle håndteres. Det hele endet med at batteriet ble tomt for strøm.

Jeg fikk imidlertid tatt noen bilder, men horndykkeren er sky og tok raskt til vingene når jeg kom mot fuglene. Med mer tålmodighet og bedre kontroll på flåta hadde resultetet blitt bedre. Med en 300 mm telelinse ble avstanden til fuglene litt for stor, men resultat ble bedre når jeg satte på en 1,4 gangers telekonverter. Alle bildene på denne siden er tatt med telekonverter påmontert linsa.

Jeg kunne nok ha fått noen fluktbilder, men jeg var alt for opptatt av å ta nærbilder av fuglene. Jeg har lært mye denne dagen og skal prøve igjen ved en senere anledning. Det må bli som ordtaket sier - øving gjør mester.

Jeg er mest fornøyd med det første bildet som faktisk var det siste jeg tok før batteriet ble uten støm.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar