24. april 2011

Tranepar på isen

Jeg oppsøker ofte samme lokalitet like utenfor Trondheim. Denne gangen observerte jeg et par traner ute på isen. Lyden av traner bærer langt av sted og det var ikke noen tvil om at de var tilstede ute på tjønna. Jeg kom desverre inn mot fuglene fra øst slik at solen kom i mot meg. Bildene bærer noe preg av dette, men jeg hadde ikke nok tid til å forflytte meg på den andre siden av tjønna. Uansett er jeg fornøyd med mange bilder av to våryre traner. Det er nok ikke alle forunt å få se dette. Tranene var nok klar over at jeg vær i nærheten, men de var langt ute på isen og følte seg så lite truet at de kunne gjennomføre sin parring.









Tranene hekker ikke i området rundt denne tjønna, men heller et sted oppover mot fjellet. Der vil det om en viss tid klekkes ut 2 unger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar